Voorlezen:

Lettergrootte:
Lees meer

Beeldzorg van ZONL biedt mooie kansen voor nu en de toekomst

Binnen de wijkverpleging van Zorggroep Oude en Nieuwe Land (ZONL) wordt beeldzorg succesvol ingezet. Zeker in deze coronatijd is dit een mooie en soms essentiële aanvulling op de verzorging en verpleging bij cliënten thuis. Maar wat houdt beeldzorg precies in, wanneer wordt het toegepast en wat zijn de voordelen?

ZONL houdt zich bezig met onderzoek en ontwikkeling van mensgerichte technologie, voor het vergroten van zelfredzaamheid van cliënten en efficiënter en slimmer werken in de wijk. “Inmiddels hebben we meer dan 40 cliënten die succesvol gebruik maken van beeldbellen via de tablet”, vertelt Hendrika van Dijk, projectleider zorgtechnologie. Het is niet alleen ingezet wegens corona, met vergrote kans op eenzaamheid en ondervoeding: “Met beeldzorg spelen we in op ontwikkelingen waar we nu en in de toekomst mee te maken hebben; personeelstekorten, groeiende zorgvraag en toenemende zorgzwaarte.”

Eenvoudig
Beeldzorg is mogelijk met behulp van een tablet die cliënten gratis in bruikleen krijgen. Op de tablet staat een eenvoudig programma waarmee ze met een paar drukken op de knop persoonlijk contact met een zorgmedewerker kunnen leggen via beeldbellen. Gabriëlle Sonneville, verzorgende IG bij wijkteam Rondom de Kaampe in Steenwijk: “Wij passen beeldzorg onder meer toe ter herinnering aan medicatie-inname, het nuttigen van een maaltijd en in het kader van mentaal welbevinden. Zo bieden wij beeldzorg aan een cliënt van maar liefst 92 jaar, die erg eenzaam is. We hebben eerst even goed geoefend en nu beeldbellen we elke dag, om te kijken en horen hoe het met hem gaat.”

Altijd en snel
Het geeft cliënten een veilig en prettig gevoel, wanneer contact met een zorgmedewerker altijd en snel mogelijk is. Beeldzorg is een uitkomst voor mensen met klachten zoals bijvoorbeeld onrust, benauwdheid en hyperventileren. Zo heeft mevrouw Sok (78) uit Tuk iedere avond een beeldbelmoment: “Het breekt mijn avond, ik voel me er minder alleen door. Het is fijn dat ik mijn verhaal kwijt kan en dat ze mij gerust stellen”. Erna Erkelens, verzorgende van mevrouw Sok: “Wij kunnen via beeldbellen observeren hoe mevrouw er bij zit. Aan haar houding en manier van ademhalen kunnen we zien en horen of ze benauwd is. Door samen ademhalingsoefeningen te doen, weten we haar te kalmeren. Het is vaak niet nodig om erheen te gaan, ik kan op elke locatie even met haar beeldbellen.” Voorheen maakte mevrouw regelmatig gebruik van de personenalarmering en bezocht de nachtzorg haar geregeld. Dat is nu niet meer nodig.



Sociaal welbevinden
Om sociaal isolement te voorkomen wordt beeldzorg van ZONL vaak ook preventief ingezet, bijvoorbeeld als de partner van een cliënt overlijdt en familie ver weg woont. Doordat familie en vrienden de speciale app ook gratis kunnen gebruiken, kunnen cliënten ook met hen beeldbellen. Daar maakt mevrouw Veurman (86) uit Steenwijkerwold goed gebruik van: “Nu ik alleen ben is het fijn dat ik met de tablet mijn familie in Duitsland even kan zien en spreken. Ik ben niet zo technisch, maar dit gaat best! Ik red mezelf nog goed, maar als ik zorg nodig heb dan weet ik dat ik de zuster snel kan bereiken.” Zeker nu tijdens deze coronacrisis eenzaamheid toeneemt en cliënten uit angst voor besmetting zorg afzeggen, is beeldzorg een prachtige oplossing.

Contact met andere zorgverleners
Beeldbellen kan ook ingezet worden om contact met huisartsen en behandelaars in bijvoorbeeld het ziekenhuis te leggen. Toen er problemen waren met de stoma van mevrouw Van Veen nodigde Gerdien Jansen, verpleegkundige bij ZONL, stomaverpleegkundige Dicky Kroes van Isala Ziekenhuis uit voor beeldbellen: “Binnen vijf minuten hadden we live contact en konden we advies inwinnen.” Dicky: “Het heeft niet de voorkeur om via beeldbellen een stoma en de huid te beoordelen, maar wanneer een bezoek aan de polikliniek niet mogelijk is biedt het veel voordelen ten opzichte van telefonisch contact. Zo kunnen non-verbale signalen opgemerkt worden en voor de patiënt is het ook fijn om te zien met wie zij contact hebben.” Mevrouw Van Veen beaamt dit en vult haar aan: “Via beeldbellen kon er gelijk actie worden ondernomen. Niet alleen was het probleem opgelost, ook is mij een vermoeiende rit naar het ziekenhuis bespaard gebleven.”

Maatwerk
Binnen wijkteam Revelsant in Emmeloord wordt beeldzorg toegepast bij mevrouw Lenderink, die zelf insuline spuit. “Elke avond kijken we met mevrouw mee”, vertelt Corine de Ridder, verzorgende IG. Mevrouw Lenderink vindt het controlemoment via de tablet heel fijn en raadt het anderen ook aan: “Ik heb nu meer zelf de regie. Het geeft mij het gevoel me meer zelf te kunnen redden en daarnaast heb ik meer tijd voor mezelf over”. Corine: “Zo’n controlemoment kan prima plaatsvinden via beeldbellen en scheelt je gewoon reistijd, waardoor er meer tijd voor de cliënt overblijft. Maar je kan niet altijd via de tablet goed inschatten hoe het écht met iemand gaat. Daarom bekijken we goed of de cliënt en de zorgvraag geschikt zijn voor beeldzorg, en zoeken we in overleg met de cliënt naar de juiste balans tussen fysieke bezoekmomenten en de inzet van slimme hulpmiddelen. Wij zijn en blijven er áltijd voor ze!”.  

Geïnteresseerd in beeldzorg van Zorggroep Oude en Nieuwe Land? Neem voor meer informatie contact op met het eigen wijkteam indien u al cliënt bij ons bent. Nog geen cliënt bij ZONL? Neem dan contact met ons op via ons algemene telefoonnummer: 0521 539 999.

'Mevrouw Sok krijgt uitleg over ZONL beeldzorg van verzorgende Erna Erkelens.' 

Meer nieuws

Klaver
Bellen Werken bij