Makkelijker roosteren en flexibel extra werken met de Flex-app
Roosters maken, ziekte en openstaande gaten oplossen, min-uren wegwerken of tijdelijk extra werken. Het is in de zorg soms een ingewikkelde puzzel om werkroosters rond te krijgen. Maar nu er gewerkt wordt met de Flex-app, gaat dit bij Zorggroep Oude en Nieuwe Land (ZONL) een stuk makkelijker dan voorheen. Met de Flex-app wordt gewerkt aan de flexibilisering van de wijkverpleging en zorgen we dat elke cliënt wordt geholpen. Medewerkers Nellie Hoorn en Diny Peters werken nu een paar maanden met deze app en zijn zeer positief.
“Het werken met de Flex-app bevalt me heel erg goed”, vertelt verpleegkundige Nellie enthousiast. “Ik kan in één opslag zien welke diensten nog open staan en kan daar gelijk op anticiperen. Ook voor de maand erop kan ik bijvoorbeeld al aangeven welke diensten ik wil draaien. Dat betekent niet dat ik deze diensten dan ook daadwerkelijk krijg, want meerdere medewerkers kunnen zich inschrijven. De planner wijst vervolgens de dienst toe.” “Klopt”, zegt Diny, verzorgende IG en planner bij ZONL. “Wij kijken eerst goed wie zich heeft ingeschreven op de dienst. Als bijvoorbeeld Nellie zich heeft ingeschreven, maar ook een collega van ons eigen team die nog uren te kort komt, dan geven we voorkeur aan deze collega.”
Nellie Hoorn en Diny Peters
Tijdswinst
Voor de komst van de Flex-app werd volop rondgebeld om de roosters rond te krijgen. Diny: “Heel veel bellen. Voorheen belde ik bijvoorbeeld met een collega binnen ons team met de vraag of ze kon werken. Als zij niet kon, belde ik verder, net zolang tot de dienst was opgevuld. Ik wist vaak ook niet wie nog uren nodig had in andere teams. Nu is dat met de Flex-app goed inzichtelijk. Ik kan ook in andere teams kijken wie nog beschikbaar is en deze collega rechtstreeks benaderen. Dat levert een enorme tijdswinst op en dat geeft mij als planner rust.”
Zelfregie
Ook voor Nellie geeft het een stuk rust. “Ik sta voor twaalf uren op papier, die moet ik ook daadwerkelijk maken. Het kwam soms voor dat ik uren te kort kwam en belde dan mijn leidinggevende. Zij gaf bij de planners aan dat ik nog ruimte had en zij belden mij vervolgens om door te geven welke diensten nog open stonden. Maar dat hoeft nu niet meer. Ik heb nu voor een groot deel zelf de regie over de diensten die ik draai en houd grip op hoe ik die extra diensten invul. Dat vind ik heel fijn, het geeft me meer vrijheid. Ook biedt de Flex-app de mogelijkheid om eens in een ander team en een ander gebied te werken. Kortom, volop voordelen!”
Ook zin om (flexibel) te werken in de wijkverpleging bij ZONL?
Kijk dan op www.werkenbijzonl.nl!