Cliëntreis
Onder cliëntreis verstaan we de individuele reis die de cliënt doorloopt op weg naar de zorg die hij/zij nodig heeft. Bij een hulpvraag en de zoektocht naar de juiste zorg en ondersteuning bestaat er niet één standaard cliëntreis. Hoe lastig of zwaar de reis is, hangt af van hoe de cliënt met die kwetsbaarheid, aandoening of beperking omgaat en welke hulp deze vanuit de omgeving ontvangt. Hulp is vaak gewenst en nodig. Wij kunnen als zorgorganisatie de cliënt en verwanten/mantelzorgers helpen door te informeren, adviseren en het bieden van zorg en ondersteuning. De focus ligt op het versterken van de eigen regie en zelfredzaamheid van cliënten. Een cliënt kan op meerdere momenten in het leven te maken krijgen met diverse levensuitdagingen en doorloopt dan ook iedere keer een andere reis. Wij pleiten daarbij voor hulp op maat.
In het afgelopen jaar heeft onze organisatie significante ontwikkelingen doorgemaakt. Er is een sterke focus op bewustwording en het actief benaderen van cliënten met de ‘VIJF-vragen-WIJZER’. Dit benadrukt het belang van écht samen in gesprek gaan. We gaan niet alleen uit van zorgbehoeften, maar luisteren naar wat voor de cliënt werkelijk belangrijk is. Technologie speelt hierbij een cruciale rol, vooral in de Wijkzorg met toepassingen zoals virtuele thuiszorg, waardoor cliënten zelfredzamer zijn zonder continu fysieke zorg aan huis. Daarnaast zijn er positieve ontwikkelingen in revalidatie thuis en open-deuren-beleid, waarbij cliënten meer vrijheid ervaren om hun eigen leven te leiden.