Voorlezen:

Lettergrootte:
Lees meer

“Lief en leed in vertrouwen delen”

Uit cliënttevredenheidsonderzoeken blijkt dat cliënten van Zorggroep Oude en Nieuwe Land (ZONL) de geleverde zorg zeer goed waarderen. Ook op Zorgkaartnederland.nl scoort de wijkverpleging van ZONL een cijfer boven de 8. Maar verhalen van cliënten zeggen meer dan getallen alleen. Mevrouw Bruinsma uit Rutten deelt haar ervaring met de zorg die zij van ZONL thuis ontvangt.

“Ons samengaan begon in 2013”, begint Henny Bruinsma, 67 jaar oud. “Aan een echte griep met een hardnekkige longontsteking, hield ik een ontsteking over in de myelineschede (de streng langs de ruggenwervels, die de zenuwprikkels doorgeeft aan ons bewegingsapparaat). Dit resulteerde in een gedeeltelijke dwarslaesie, waardoor mijn rechterbeen en -hand maar deels functioneert, gepaard gaand met spasmen. Een elektrische rolstoel werd mijn onmisbare “metgezel” en hulp was geboden.”

Voorrecht

“In Rutten konden wij in het ouderlijk huis van mijn man redelijk rolstoelvriendelijk wonen. Daar ontstond de band met de medewerkers van Zorggroep Oude en Nieuwe Land. Veel nieuwe ervaringen, nieuwe gezichten en met de jaren daarop volgend ook meer zorgmomenten. Dit vooral om mijn enige mantelzorger, mijn man, meer te ontzien. Mijn kinderen wonen allemaal verder weg. Naast zijn werk zorgt mijn man dus voor mij.”

“Dat alles maakt, dat ik momenteel twee grotere en twee kleinere zorgmomenten per dag heb. Heel wat dus. Wat een voorrecht, dat dat kan! We mogen er dan ook wel eens bij stilstaan en ons realiseren dat als er geen thuiszorg was, wij waarschijnlijk in een verpleeghuis terecht zouden komen. Dat terwijl lang niet iedereen daar aan toe is en dat wenselijk vindt.”


24 Uur per dag

“Door de jaren heen zijn er verzorgenden gekomen en gegaan. Natuurlijk heb je met de één makkelijker een klik, dan met de ander. Dat heb je in je familie of op het werk ook. Maar je bouwt echt een band met de zorgmedewerkers op. Je kunt lief en leed in vertrouwen met ze delen en 24 uur per dag een beroep op ze doen. Bijvoorbeeld bij sanitaire of andere noodzakelijke hulpvragen.”

“De inzet van alle verzorgenden en verpleegkundigen ervaar ik als heel integer, zorgzaam, vriendelijk, geduldig, oplettend, kundig, liefdevol en waar nodig troostend. En dat terwijl ‘wij’ als cliënten (en familie) lang niet altijd makkelijk, voldoende meewerkend en begripvol zijn.
Van kleine hulpvragen tot terminale hulp. Lichamelijk is het zwaar werk, maar wat moeten zij geestelijk ook veel verwerken. Ze krijgen heel wat op hun bordje en daar heb ik veel respect voor.”


Positieve instelling

“Gelukkig heb ik van nature een positieve en humorvolle instelling. Mijn motto is: ‘blijf de mooie, kleine dingetjes zien’. Bijvoorbeeld een zonnestraaltje door de wolken, een kinderhand die naar je zwaait of een vogeltje dat aan een vetbolletje hangt. Gebruik een beetje humor óf zoek juist een moment om je handen te vouwen. Hoe ‘beperkt’ je ook bent, het kan een verschil maken, elke dag weer. Voor jezelf, maar óók voor de onmisbare medewerkers van de zorggroep!”, besluit mevrouw Bruinsma.

 

Meer nieuws

Klaver
Bellen Werken bij