Voorlezen:

Lettergrootte:
Lees meer

MobileCare maakt ZONL wegwijs in vele technologische hulpmiddelen

Er zijn volop technologische hulpmiddelen beschikbaar om in te zetten in de zorg. Maar wat gebruik je en waarom? En hoe vind je als organisatie de weg in alle mogelijkheden die er zijn? Zorggroep Oude en Nieuwe Land (ZONL) is voor de gestructureerde inzet van deze middelen een samenwerking aangegaan met MobileCare. 

Hilda Micitis-Bosma is projectleider Zorgtechnologie bij ZONL en zij merkte dat het lastig was keuzes te maken in het woud aan technologische mogelijkheden. “We hebben onderzoek gedaan en zijn bij MobileCare uitgekomen. Zij bieden nagenoeg alles wat er op de markt is, helpen bij de implementatie en ontzorgen.” 

Zorgbehoefte cliënt 
MobileCare is een bedrijf dat menselijk potentieel combineert met technologie. Het doel is om technologische hulpmiddelen gestructureerd en passend in te zetten binnen het dagelijkse werk van thuiszorg. Dit gebeurt onder de noemer Virtuele Thuiszorg. Patrick Landsman is directeur bij MobileCare en bevestigt het verhaal van Hilda. “Vaak wordt de inzet van technologische hulpmiddelen bij zorgorganisaties productgedreven aangevlogen, dit product is beschikbaar, bij welke cliënt past dat. Die manier van werken vraagt veel van de organisatie en medewerkers. Wij zijn, als MobileCare, een dienstverlener en we denken vanuit het proces, vanuit de zorgbehoefte van een specifieke cliënt. Vanuit die behoefte bieden wij technologische hulpmiddelen.” 

Beeldbellen 
De medewerkers van de thuiszorg kunnen uit tal van mogelijkheden kiezen. “En als iets niet bestaat en er is behoefte aan, dan gaan wij wereldwijd op zoek naar innovaties die daarbij helpen.” Landsman noemt het voorbeeld van een opzetstukje voor een inhaler voor longpatiënten om te kunnen meten of het apparaat op de juiste manier wordt gehanteerd. “De ervaring leerde dat zo’n tien tot vijftien procent van de mensen fouten maakt bij het gebruik. We hebben gezocht en zijn bij een leverancier in Italië uitgekomen, die dit levert. Blijkt nu dat een cliënt het niet op de juiste manier doet, dan kan de verpleegkundige van MobileCare, bijvoorbeeld via beeldbellen, helpen.” 

Administratieve druk verlichten 
De eerste trainingen voor medewerkers zijn geweest en in juli zal, aan de hand van praktijkvoorbeelden, de werkwijze concreet worden. Dan krijgen de eerste cliënten een gesprek hoe we technologische hulpmiddelen in kunnen gaan zetten die bij de zorgbehoefte past. ''Een grote groep medewerkers is nieuwsgierig en wil er graag mee aan de slag. Er is ook een groep die wat afwachtend is”, vertelt Hilda Micitis. “Als die merken dat er ook oplossingen zijn waarmee bijvoorbeeld de administratieve druk wordt verlicht, dan gaan ze de toegevoegde waarde zien”, weet Landsman. Zijn ervaring is dat niet alleen medewerkers maar ook cliënten er vaak blij mee zijn. “Aan de ene kant krijgen cliënten meer eigen regie en aan de andere kant hebben ze bij verschillende oplossingen het idee dat ze zich veiliger voelen. Jullie komen niet twee keer per week langs, maar zijn er 24 uur per dag voor me, hoor je dan.” 

Toename technologie 
Hilda Micitis verwacht een toename van het gebruik van technologische hulpmiddelen. “De inzet van technologie was tot nu toe marginaal, terwijl het, gezien de arbeidsmarkt, gewoon nodig is om hulpmiddelen meer in te zetten. Op deze manier kunnen we dat, samen met MobileCare op een goede en gestructureerde manier doen.” 

 

Meer nieuws

Klaver
Bellen Werken bij