"Met elkaar blijven we zoeken naar oplossingen" - het verhaal van mevrouw Missot en ergotherapeut Angela
Altijd maar pijn, dag in dag uit, 24 uur per dag. De 87-jarige mevrouw Missot, woonachtig in woonzorgcentrum Hof van Smeden, kan er helaas over meepraten. Gelukkig heeft ze een aantal hulpmiddelen die de pijn iets kunnen verzachten. Daarbij krijgt ze hulp van Angela van Keulen, ergotherapeut bij Zorggroep Oude en Nieuwe Land (ZONL).
Zitten, liggen, alles doet pijn. Er is geen behandeling meer mogelijk bij de klachten die er zijn. Dan kunnen hulpmiddelen uitkomst bieden. “Bij mevrouw Missot kijken we goed welke hulpmiddelen haar kunnen helpen om het wat makkelijker, maar ook zeker comfortabeler te maken. Dat is het belangrijkste. Vorig jaar maart kwam ik voor het eerst met haar in contact”, vertelt Angela.
Even wennen
Toen mevrouw Missot 11 jaar geleden kwam wonen in Hof van Smeden had ze een eigen scootmobiel. “Hiermee ging ik overal naar toe. Binnen gebruikte in mijn rollator. Ik was toen nog heel mobiel en deed alles zelf nog. Maar er kwam een moment dat ik niet zelf meer naar beneden kon met de rollator. Het koste mij teveel energie.” “Samen hebben we gekeken hoe het anders kon. Een elektrische rolstoel is voor binnen heel geschikt, dus dat traject zijn we ingegaan.” Nadat de rolstoel was aangeschaft moest eerst goed worden geoefend. Angela: “Een elektrische rolstoel is heel wat anders dan een scootmobiel. Met een scootmobiel kun je makkelijker sturen. Mensen vinden het dus eerst altijd een beetje spannend als ze overgaan op een elektrisch rolstoel.” “Het was even wennen, maar inmiddels kan ik mij er goed mee redden. Het bevalt me heel erg goed, zowel binnen als buiten”, vult mevrouw Missot aan.
Een uitvinding
Ook met het slapen heeft mevrouw moeite. “Ik slaap heel slecht. Op mijn rug of zij liggen, niks is fijn. Het is hopeloos. Gelukkig heb ik samen met Angela hier wat op gevonden zodat het slapen iets comfortabeler wordt.” “Slapen is ontzettend belangrijk. We hebben eerst gekeken of het kussensysteem meer comfort zou bieden. Dit was niet het geval, veel bewoners vinden het niet prettig dat er zoveel kussens in bed liggen. We zijn gaan zoeken naar een andere oplossing. Omdat ook in en uit bed komen moeizaam gaat bij mevrouw, kwamen we uit op een satijnen glijlaken. Hiermee ligt ze lekkerder en kan ze makkelijker draaien.” “Hier ben ik heel blij. Draaien gaat zoveel makkelijker, ik kan niet meer zonder. Wat een uitvinding!”
Wisselende ervaringen
Zitten en staan doen we het grootste deel van de dag. Ook daarbij heeft mevrouw pijn. Angela: “Mevrouw heeft een vergroeiing in de rug, hierdoor is ze erg bewegelijk. En dat doet natuurlijk pijn. We hebben gekeken hoe we daar wat aan kunnen doen. Een medewerker van Medipoint is langs geweest voor advies. Uiteindelijk is een sta-op stoel geleverd. Toch beviel deze niet goed.” “Ik wilde de stoel niet meer, hij zat mij niet goed. Met elkaar hebben we besloten de oude stoel van mij man te gebruiken.” “Ook gebruikt mevrouw bij het zitten een luchtkussen. Deze kan ze op verschillende manieren gebruiken, het is maar net wat lekker zit.” Mevrouw vult aan: “De ervaringen met het luchtkussen is wisselend. Soms is het fijn, soms niet. Maar fijn dat het er is.”
Blijven zoeken naar oplossingen
Regelmatig komt Angela bij mevrouw Missot langs. “Soms even voor een gezellig praatje, maar af en toe ook voor een wat uitgebreider gesprek. We lopen alles even bij langs, is alles nog naar wens, zijn er nog andere hulpvragen. De pijn neemt steeds verder toe. We blijven met elkaar zoeken naar oplossingen om het zo comfortabel mogelijk te maken. En daar zijn we voor. Het bieden van een behandeling op maat, afgestemd op de wensen van de bewoner. We geven tips, adviezen en ondersteunen bij het aanvragen van eventuele hulpmiddelen.” “Ik ben ontzettend blij met Angela. Ze geeft goede adviezen in wat allemaal wel en niet mogelijk is. En als ze hier in Hof van Smeden is, loopt ze altijd wel even binnen. Even kijken hoe het met mij gaat. Dat is fijn!”, aldus mevrouw Missot.