Voorlezen:

Lettergrootte:
Lees meer

Medewerkers ’s Heeren Loo aan de slag in ‘warm bad’ Wittesteijn

Cliënten van ’s Heeren Loo vormen vanaf 1 september de extra handen in woonzorgcentrum Wittesteijn in Emmeloord. Ze zullen de bewoners vooral gaan bijstaan in hun welzijn door nét dat beetje extra aandacht en ondersteuning te bieden. “We zijn eigenlijk gewoon naar binnen gelopen om te informeren,” vertelt begeleidster Maja Koerhuis van ’s Heeren Loo. “Een groepje wilde graag dagbesteding in de zorg doen. En voordat we het wisten konden ze hier aan de slag!”

Met uiterste zorgvuldigheid schenkt Pascale een kopje koffie uit de kan voor één van de bewoners in het restaurant. Zorggroep Oude en Nieuwe Land is bij haar wel bekend. “Ik krijg al een tijdje begeleiding bij ’s Heeren Loo en mijn begeleider zei dat hier in Wittesteijn een nieuwe groep ging beginnen en dat leek me wel wat. Ik help graag andere mensen. In Hof van Smeden ben ik al vrijwilliger op woensdag en vrijdag. Dus ik krijg het nu druk.” Ze lacht. .

Sultan en Pascale schenken hun eerste kopjes koffie...

Versterking
Samen met Sultan en Marina behoort Pascale tot de voorhoede van een lichting cliënten met een beperking die in Wittesteijn aan de slag gaat. Vanwege de coronaregels worden ze per trio ingewerkt. In totaal zullen er zo’n tien tot twaalf cliënten aan de slag. De samenwerking kreeg snel vorm, dankzij ook de enthousiaste reactie van teammanager Sandra van der Veen van Wittesteijn: “De zorg wordt zwaarder en medewerkers in de zorg steeds schaarser. Dus hoe mooi is het dat we op deze manier versterking krijgen?”

Win-win
Maja vult aan: “Bij ’s Heeren Loo bieden we al dagbesteding in de catering maar we wilden graag ook actief zijn in de zorg en welzijn. Afgesproken is nu dat van half tien tot ’s morgens tot vier uur ’s middags meer aandacht geven aan de bewoners. We doen een afwasje, maken een praatje, doen een spelletje of helpen met het eten. Daarnaast kijken we ook of we de zorgmedewerkers kunnen ontlasten zodat zij meer tijd hebben voor de échte zorg. Dus bijvoorbeeld het bed- en badlinnen verspreiden. Zo ontstaat een win-win situatie.” Sandra vult haar aan: “Rond etenstijd moet de zorg nu wel tien keer op en neer om bewoners naar beneden te brengen. Dat kunnen de nieuwe collega’s nu prachtig doen. Op deze manier blijft er voor de verpleegkundigen en verzorgenden meer tijd over voor de zorg zelf."

                       

 

Warm bad
Spannend was wel hoe de medewerkers van Wittesteijn op de nieuwe collega’s zouden reageren. “In een teamvergadering hebben we ons voorgesteld en de reacties waren meteen heel leuk,”  vertelt Maja. “’Jeetje we krijgen er gewoon zin in dat jullie komen,’” riep iemand. Het ging helemaal vanzelf en voelt als een warm bad.” Om de cliënten niet meteen kwijt te raken in het grote pand worden de werkzaamheden eerst in één vleugel gedaan. Dat maakt zo’n eerste dag er niet minder spannend om. “Ik ben hier voor het eerst en ben best wel zenuwachtig,” bekent Sultan. Marina steekt graag de handen uit de mouwen, bekent ze: “Ik heb op Urk al wel eens vrijwilligerswerk gedaan bij Talma. Ik help graag mensen en het is hier ook heel gezellig.”

De initiatiefnemers v.l.n.r.: Jolanda Hoolsema ('s Heeren Loo), Maja Koerhuis ('s Heeren Loo) en Sandra van der Veen (ZONL)

Werven
Maja: “We kunnen nog meer krachten gebruiken dus we gaan nog flink werven. Onze eigen medewerkers mogen solliciteren om hier in Wittesteijn aan de slag te gaan, maar ook mensen van buiten die belangstelling hebben, mogen zich aanmelden. Zo is Pascale ook bij ons gekomen.” Sultan werpt een blik op de klok en wil nu wel aan de slag. “Ik heb er wel zin in. Ik help graag mensen en heb hier ook al eens stage gelopen. Het komt vast goed. Bovendien, je hoeft niet meteen alles goed te kunnen.”

Meer weten? Kijk op de Facebookpagina van ’s Heeren Loo of neem contact op met Maja Koerhuis: maja.koerhuis@sheerenloo.nl

Meer nieuws

Klaver
Bellen Werken bij