Week van de Medezeggenschap: “Wij bemoeien ons overal mee en daarin worden wij serieus genomen”
Nog niet eerder hebben de cliëntenraden van Zorggroep Oude en Nieuwe Land zo hun waarde getoond als in het afgelopen coronajaar. Met bijna dagelijks overleg met het bestuur werden de belangen van bewoners en cliënten zo optimaal mogelijk behartigd. “We proberen ervoor te zorgen dat iedereen het leven kan leiden dat bij hem of haar past,” aldus de voorzitter van de Centrale Cliëntenraad Anjo Geluk. En dat lukt. Met vacatures in de diverse cliëntenraden wordt nu naarstig gezocht naar nieuwe leden.
Binnen de Zorggroep hebben acht woonzorglocaties een eigen cliëntenraad. Daarnaast is er een Centrale Cliëntenraad die ook het contact met de bestuurder onderhoudt. Anjo: “Wij hebben een cliëntenraad vanuit de huizen om de bewoners zo goed mogelijk te vertegenwoordigen. Niet iedereen kan immers goed voor zichzelf opkomen. Dat doen wij voor ze. Je moet gewoon vanuit de cliënten een vertegenwoordiging in je organisatie hebben want dan word je gehoord.” Ada van Diepen is al vele jaren lid van de cliëntenraad van woonzorgcentrum Markehof in Marknesse. “Mijn ouders zijn vier jaar geleden overleden maar toch ben ik het blijven doen. Zij hebben hier zó genoten, dat gun ik iedereen. Dáár maak ik me sterk voor.”
Ada van Diepen: 'Korte lijntjes met iedereen in Markehof.'
Medemenselijk
Wie lid wil worden van de cliëntenraad hoeft niet over bijzondere eigenschappen te beschikken, vinden de twee. Ook hoeft hij of zij niet per sé familie van de bewoner of cliënt te zijn. “Wel is het fijn als je over medemenselijkheid beschikt. De bewoners en cliënten moeten je oprecht aan het hart gaan,” aldus Ada. Dat zij zich al lange tijd inzet voor de bewoners van Markehof wil wat zeggen. “Ik heb een heel goed contact met de teammanager maar net zo goed met het keukenpersoneel of de zorgmedewerkers. Overal leggen we korte lijntjes. Met de Vrienden van Markehof hebben we laatst planten gekocht en bankjes rond het huis geplaatst. En binnen veertien dagen hadden we het terras vergroot zodat iedereen de gewenste afstand tot elkaar kon bewaren.”
Successen
Namens de Centrale Cliëntenraad hanteert Anjo al zes jaar de voorzittershamer. “Onze taak is om te adviseren aan bestuurder Albert Hilvers. We proberen voorop te lopen op het gebied van de inhoud van het beleid. We weten wat er in de samenleving speelt en zetten dat om in gevraagd en ongevraagd advies. Het boeiende daarbij is ook dat elke locatie weer anders is, andere accenten legt.” De laatste jaren zijn er ook al concrete successen geboekt. Ada: “Onze taak is het belang van bewoner en cliënt altijd voor ogen houden. Waar worden zij beter van? De voldoening zit hem er dan in als dat ook écht lukt.” Collega Anjo noemt een paar voorbeelden. “Wij merkten dat er veel behoefte was aan zingeving en geestelijke verzorging. Veel bewoners verkeren in de laatste fase van hun leven. Hoe gaan wij hiermee om? Als CCR hebben we gepleit voor de uitbreiding van de geestelijke verzorging en nu hebben we twee geestelijk verzorgers. Zowel de bewoners als de zorgmedewerkers zijn er bijzonder gelukkig mee.”
Anjo (links) en Ada: 'Dankzij de cliëntenraden ligt er nu een stevig voedingsbeleid.'
Voeding
Een anders succes werd behaald op het gebied van voeding. “Er waren op een gegeven moment klachten over het eten,” begint Anjo. “We zijn actief betrokken geweest bij het project Voeding. Er zijn proeverijen gehouden met de bewoners en er is uiteindelijk een nieuw voedingsbeleid uit voort gekomen. Bewoners hebben nu meer invloed op wat ze te eten krijgen. En een nieuwe cateraar helpt ons daarbij.” Kleinere succesjes zijn er ook. Zo reist momenteel Tante Co langs alle locaties. Het is een digitale vragenzuil waarbij de passerende bewoner iedere dag wordt uitgenodigd wordt om drie nieuwe vragen te beantwoorden. Dit kan gaan over het eten, het favoriete koekje bij de koffie of de manier van ontspannen. Anjo: “We kwamen Tante Co tegen en we zijn natuurlijk van de bewonersparticipatie. Mensen moeten het leven kunnen leiden dat bij hen past. En Tante Co stelt je vragen waar je als management direct antwoord op krijgt. Zo kun je snel zaken mogelijk maken.” In woonzorgcentrum Hof van Smeden heeft Tante Co nu haar debuut gemaakt. De favoriete stroopwafel wordt nu geregeld bij de koffie geserveerd en er wordt nog vaker met bewoners gewandeld. “Bewoners krijgen zo het gevoel: ‘Ik heb hier iets te vertellen.’”
Vacatures
Wie lid wordt van de lokale cliëntenraad doet dat als vrijwilliger. Er zit geen vaste termijn aan vast. Bij het lidmaatschap van de CCR is dat maximaal twee keer vier jaar. Anjo: “Sommige mensen zitten er soms al langer. Puur omdat er geen opvolging is. Ik ben nu zes jaar voorzitter maar zat daarvoor ook al een poosje in de CCR. We zoeken leden voor lokale cliëntenraden en ook CCR-leden.” Maar wie zou geschikt zijn als CCR-lid? “Het is mooi meegenomen als die persoon iets heeft met beleid. En als je de belangen van kwetsbare mensen kunt verstaan en die kunt behartigen,” legt Ada uit. “Je doet bovendien ook nieuwe kennis op via cursussen maar ook financieel leer je veel.” Anjo vult haar aan. “Ervaring in de zorg is natuurlijk een pré maar niet noodzakelijk.”
Ingeburgerd
De beloning voor het lidmaatschap van de cliëntenraad laat zich niet in geld uitdrukken. Het is vooral de voldoening die je ervaart wanneer zaken goed geregeld zijn. “Als cliëntenraad zijn we flink ingeburgerd in de organisatie,” concludeert Ada. “Je kunt wel degelijk het verschil maken als raad.” Ook Anjo ziet dat de communicatielijnen met het bestuur korter zijn dan ooit. “Wij bemoeien ons overal mee en daarin worden wij serieus genomen. En dat is maar goed ook want het is hartstikke nodig dat bewoners en cliënten vertegenwoordigd worden. En wij gehoord worden zodat ze echt het verschil kunnen maken!.”
Wilt u lid worden van de lokale of centrale cliëntenraad? Stuur dan een berichtje aan Anja van Eijck (Ambtelijk secretaris CCR): clientenraden@zorggroep-onl.nl en bekijk de profielen voor de vacatures op https://zorggroep-onl.nl/profielen-nieuwe-cr-en-ccr-leden