Zorggroep Oude en Nieuwe Land heeft kwaliteit van zorg goed op orde
Inspectie positief over 't Kompas op Urk
Eind januari bracht de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) een onaangekondigd bezoek aan verpleeghuis ’t Kompas op Urk, onderdeel van Zorggroep Oude en Nieuwe Land (ZONL). Dit was het eerste bezoek sinds Talma Hof in 2018 tijdelijk onder verscherpt toezicht kwam. “De IGJ was zeer tevreden over wat zij aantroffen. We hebben de afgelopen jaren volop ingezet in alle woonzorglocaties op persoonsgerichte zorg en hoe dit vast te leggen vanuit de wettelijke kaders”, zegt Thea de Boer, manager Wonen en Zorg.
Er werden gesprekken gevoerd met medewerkers van diverse afdelingen, dossiers getoetst en geobserveerd in de huiskamers. “t Kompas kreeg complimenten voor de warme ontvangst en soepele samenwerking. “De basis is goed op orde, de kwaliteit van zorg hoog en persoonsgericht. Het gebouw kent beperkingen, maar nieuwbouw ligt in het verschiet”, aldus het IGJ-rapport.
Vensters van kwaliteit
ZONL heeft in 2017 geld en ondersteuning gekregen vanuit het stimuleringsprogramma ‘Waardigheid en Trots’ van het ministerie van VWS. Hiermee heeft de organisatie zich gericht op onder meer de vastlegging van cliëntgegevens met levensgeschiedenis als ook de ontwikkeling en deskundigheidsbevordering van medewerkers binnen de woonzorglocaties. Met de middelen en ondersteuning van de coaches van VWS is een gedegen kwaliteitsprogramma ‘Vensters van kwaliteit’ opgesteld. Dit programma is de afgelopen jaren uitgerold in alle woonzorglocaties in samenwerking met cliënten, contactpersonen, medewerkers en medezeggenschap, onder andere in t’ Kompas op Urk.
Thea de Boer: “Helaas werden we gedurende de opstart van de uitrol geconfronteerd met een tijdelijk verscherpt toezicht van onze locatie Talma Hof, gelukkig was dat van korte duur. We hebben zelf een uniek instrument ontwikkeld, het zogenoemde ‘Klavergesprek’, waarmee we echt in verbinding met de bewoner en vanuit het levensverhaal van de bewoner samen het best passende zorgarrangement vormgeven. We willen dit nu ook inzetten in de andere soorten dienstverlening van ZONL.”
Betrokken zorg
De IGJ heeft het kwaliteitsprogramma van ZONL ontvangen en was hier content mee. De organisatie heeft met de uitslag van dit bezoek bevestigd gekregen dat de uitrol van het kwaliteitsprogramma een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de punten uit het kwaliteitskader Verpleeghuiszorg waar de IGJ op toetst. Thea de Boer: “We werken iedere dag aan kwaliteit en kwaliteitsverbetering. Het geven van persoonsgerichte, professionele en veilige zorg staat altijd voorop.”Thea de Boer