Voorlezen:

Lettergrootte:
Lees meer

Ouders van huilbaby’s krijgen hulp van het consultatiebureau

Stress, vermoeidheid en een slecht humeur. Ouders van excessief huilende baby’s, in de volksmond ook wel ‘huilbaby’s genoemd, zijn de wanhoop soms nabij. Maar door vroeg de juiste hulp op de juiste plaats te bieden, raken ouders en baby steeds sneller van hun problemen af. Liselotte, sinds december 2022 moeder van Alex, nam contact op met het consultatiebureau toen haar zoontje alleen nog maar huilde. Ze ervaart de hulp en het advies van Jantsje Sietsma, verpleegkundig specialist bij Zorggroep Oude en Nieuwe Land, als zeer waardevol. 

''Wanneer een baby drie uren per dag, gedurende drie dagen per week, gedurende drie weken lang huilt is er sprake van excessief huilen. Maar in de praktijk komt het er vooral op neer hoe de ouders het ervaren. Er zijn genoeg ouders met een baby die minder huilt, maar waarbij het ouders veel stress en zorgen geeft en zij dit wel ervaren als excessief huilen'', benadrukt kinderarts Marieke Huizinga-Hoff van het ziekenhuis van Antonius. ”Samenwerking tussen het ziekenhuis, huisartsen en de Jeugdgezondheidszorg heeft het aantal opnames in het ziekenhuis van excessief huilende baby’s in drie jaar tijd meer dan gehalveerd. ''Want als je kunt voorkomen dat een baby in het ziekenhuis belandt, dan moet je daar altijd voor gaan”, vertelt Marieke. 

Thuissituatie 
‘’Het reduceren van ziekenhuisopnames is een doel van ons, maar ook heel belangrijk voor de ouders. Want je baby achterlaten in een ziekenhuis wil geen enkele ouder. Het liefst willen we zorgen dat het huilgedrag verbeterd wordt in de thuissituatie. Door ouders vroegtijdig voorlichting te geven over dit thema, door als consultatiebureau en ziekenhuis intensiever met elkaar te gaan samenwerken, en door de huisartsen hierover te informeren, hebben we de opnames van excessief huilende baby’s kunnen verminderen’’, aldus de kinderarts. 

Consultatiebureau 
De boodschap van de kinderarts en de verpleegkundig specialist voor jonge ouders is dan ook: ‘Neem contact op met het consultatiebureau als je je zorgen maakt over je kindje! ‘’De baby geeft met huilen namelijk aan dat het niet goed gaat. Dit is in 5% van de gevallen een medische oorzaak zoals obstipatie of reflux, maar vaak zijn er andere oorzaken zoals stress bij de ouders, Zelfs het karakter van het kindje kan hierbij een rol spelen. We brengen met de Gezonde Ontwikkeling Matrix (GOM) in kaart wat de aard, ernst en urgentie is van de zorgbehoefte’’, legt Jantsje uit. ‘’We hebben goed contact met de kinderartsen. Als er een sterk vermoeden is van een medische oorzaak nemen we contact op met het ziekenhuis. Het kindje kan dan binnen één week gezien worden door de kinderarts. Blijkt er toch geen medische reden te zijn, dan komt het kindje weer terug en gaan we weer verder kijken wat er dan nodig is.’’ Liselotte haar zoontje huilde na de kraamtijd wel tien uur op een dag. Bij de huisarts kreeg ze medicatie tegen reflux en dat hielp een tijdje. Maar toen het huilen niet ophield heeft de huisarts haar verwezen naar het consultatiebureau. Daar leerde ze hoe ze Alex kon inbakeren. Ook kwam Jantsje op huisbezoek om met de jonge moeder in gesprek te gaan. Liselotte: ‘’We zijn aan de slag gegaan met het inbakeren en ik kreeg tips hoe Alex zelf in slaap kon vallen. Ook zorg ik nu voor meer rust en regelmaat. Ik ben zo blij met haar hulp, ik kan haar zelfs appen als het even niet meer gaat’’.  

Samenwerking 
‘’We zijn aangesloten bij een samenwerkingsprotocol, dat opgesteld is door de GGD Fryslân en de ziekenhuizen in Drachten en Heerenveen, en hebben dit eerst toegepast in de regio Zuidwest Friesland. Dit jaar is ook de Noordoostpolder betrokken in de samenwerking en is daarmee de Jeugdgezondheidszorg van Zorggroep Oude en Nieuwe Land bij het samenwerkingsprotocol aangesloten”, aldus Marieke Huizinga-Hoff. ‘’Huisartsen wordt geadviseerd om in eerste instantie de ouders door te verwijzen naar het consultatiebureau, omdat zij de specialist zijn op dit gebied, en ouders, dicht bij huis, de juiste hulp kunnen bieden. En dat bleek ook het geval te zijn. Uiteindelijk heeft dat ervoor gezorgd dat er veel minder opnames zijn geweest in het ziekenhuis.” 

Liselotte met haar zoontje Alex op het consultatiebureau

Meer nieuws

Klaver
Bellen Werken bij